Podczas debaty pt. „Budowa gospodarki niskoemisyjnej – praktyka na poziomie lokalnym w Polsce i w Niemczech”, która odbyła się 27 września, zaprezentowano dobre praktyki Wrocławia oraz jego miasta partnerskiego Wiesbaden. Głównym celem przedsięwzięcia była wymiana doświadczeń i poszukiwanie rozwiązań służących jednocześnie ograniczaniu emisji i poprawie jakości życia mieszkańców. Pod uwagę zostały wzięte działania, które mogą przynieść największe korzyści społeczne, środowiskowe i gospodarcze.
Jako przykład skutecznych działań prowadzonych w Wiesbaden pokazano program szkoleń dla przedsiębiorców z zakresu zrównoważonego zarządzania firmą i zmniejszenia jej negatywnego wpływu na klimat. Tylko w ramach jednej tury projektu ÖKOPROFIT 2015/2016 lokalne przedsiębiorstwa zaoszczędziły: 4 mln kWh energii elektrycznej oraz 1 kWh energii cieplnej, 900 tysięcy litrów paliwa, 13 mln litrów wody. Wytworzyły także aż o 9000 kg mniej odpadów oraz wyemitowały do atmosfery o 8 mln kg mniej CO2.
„Oszczędności wynikające z realizacji tej tury programu wyniosły aż 3 mln euro. Tę kwotę gmina może przeznaczyć na kolejne inwestycje poprawiające jakość życia mieszkańców. Każda tura projektu ÖKOPROFIT trwa 12-15 miesięcy i kończy się dużą ceremonią przyznania nagród i podsumowaniem rezultatów. Dotychczas w ramach 11 tur przeszkolono w Wiesbaden ponad 100 firm. Ta liczba mówi sama za siebie” – zaznacza Inga Bach z Instytutu Ecologic.
Warto zastanowić się nad możliwością dostosowania założeń programu z Wiesbaden do polskich warunków i powielenia tej dobrej praktyki w naszych miastach. Co prawda Wrocław bezczynnie nie stoi. Od 2014 roku skutecznie przekonuje kolejnych mieszkańców do wymiany źródeł ciepła. Miasto aktywnie realizuje programy w zakresie poprawy jakości powietrza, które jednocześnie przyczyniają się do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Do takich działań należy wdrażanie ogólnopolskiego programu KAWKA. W innych obszarach, takich jak transport, sytuacja także się poprawia, ale miasto czeka nadal sporo wyzwań.
Radosław Gawlik, prezes Stowarzyszenia Ekologicznego EKO-UNIA, podkreślił, że powinniśmy zacząć od działań, których koszty są minimalne, a przynoszą spore oszczędności.
„Nie trzeba od razu robić nie wiadomo jakich inwestycji. Wystarczy, że doradca energetyczny przejdzie przez dom czy zakład, sprawdzając gdzie i dlaczego zużywa się najwięcej energii. Zastosowanie się do jego porad pozwoli zmniejszyć zapotrzebowanie nawet o kilkanaście procent.” – dodał.
Prezes zaznaczył również, że niezwykle ważna jest spójność planów energetycznych z planami gospodarki niskoemisyjnej. Nie wszystkie kwestie mogą być rozwiązane na poziomie lokalnym czy regionalnym. Niektóre muszą zostać określone ustawowo, jak chociażby normy emisyjne dla pieców. Jednak na poziomie lokalnym i regionalnym także istnieją instrumenty prawne, które mogą być wykorzystane do poprawy sytuacji. Idealnym przykładem jest chociażby Kraków.
„Dzisiejsza debata pokazuje, że bardzo ważne jest budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie możliwości obniżania emisji gazów cieplarnianych i korzyści z tym związanych zarówno gospodarczych, jak i zdrowotnych. Dalsze wzmacnianie współpracy pomiędzy władzami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami może być w tym bardzo pomocne” – podsumował Radosław Gawlik, prezes Stowarzyszenia Ekologicznego EKO-UNIA.
Debata została organizowana w ramach projektu „Niemiecko-polska współpraca dotycząca transpozycji europejskiej polityki klimatycznej oraz budowy gospodarki niskoemisyjnej\", finansowanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec.
PREZENTACJE:
Przedstawienie działań niskoemisyjnych miasta Wiesbaden, projekt OKOPROFIT - Inga Bach, współautorka opracowania na temat dobrych praktyk z Niemiec, Ecologic Institute
Gospodarska niskoemisyjna na poziomie lokalnym - Urszula Stefanowicz, koordynatorka projektu, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki
Ochrona atmosfery - Aleksander Marek Skorupa, prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej a inteligentne, niskoemisyjne miasto? Transport we Wrocławiu - Hanna Schudy, koordynator projektów, Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA